MiniCAT

[TEKST/VIDEO/AFBEELDINGEN] Een auto die op lucht rijdt; Sinds deze twintig jaar voortdurende Franse ontwikkeling enkele jaren geleden een miljoenen injectie uit India heeft mogen ontvangen is wereldwijde massaproductie tot in de puntjes geregeld. Het wachten is nu alleen nog op de eenmalige wereldwijde goedkeuring voor het eerste productiemodel. Van alle bekende alternatieven voor benzine is er maar ??n werkelijk duurzaam en dat is perslucht. Accu?s en waterstoftechnieken zijn over het geheel genomen voorlopig niet schoner en veel duurder dan benzine. Het minder bekende perslucht is eenvoudig, goedkoop en praktisch onverslijtbaar.

Deze techniek is zo overtuigend dat de Franse uitvinder Guy N?gre -een man die zijn sporen verdiende in de Formule1– het voor elkaar heeft gekregen om gedurende 16 jaar een middelgroot bedrijf (MDI) gefinancierd te krijgen dat al acht jaar aangeeft technisch klaar te zijn voor serieproductie. Met onlangs als hoogtepunt een miljoeneninvestering van het gigantische Indiase Tata Motors, wereldspeler in de automobielindustrie. Hij brengt binnenkort een wagentje op de markt van omgerekend zo’n 1.835 euro. In zijn toewijding aan het milieu heeft de uitvinder namelijk niet alleen de auto opgeschoond, het hele productieproces is van de wieg tot het graf herontworpen om zowel het milieu als de portemonnee te ontlasten. Te koop zijn alleen licenties om volgens deze nieuwe methode deze wonderbaarlijke auto?s dichtbij de eindgebruiker te produceren.

Onder leiding van veertig ingenieurs wordt nu in Frankrijk koortsachtig gewerkt aan een hele serie identieke productielijnen die binnenkort, verspreid over de wereld, zelfstandig complete auto?s gaan afleveren. E?n per half uur per fabriek.

Het MDI-gamma, voorlopig allemaal prototypes, bestaat momenteel uit:

OneCAT, MiniCAT, CityCAT, MultiCAT

454545454

MiniCAT

CityCAT

gdg

Als eerste model wordt de MiniCAT gebouwd. Een ruime driezitter met voldoende bagageruimte. Hoewel eigenlijk bedoeld om perslucht te tanken kan deze auto bij gebrek aan luchttankstations op de zelfde manier worden gebruikt als een elektrische auto. Zes uur in het stopcontactact om 150 km te kunnen rijden. Compressor is aan boord. 20 kilowattuur wordt omgezet in 300 liter lucht van 300 bar, ongeveer anderhalf keer zoveel als de lucht in een duikersfles. Die luchtdruk drijft de zuigers van de motor aan. Eigenlijk is het principe hetzelfde als een verbrandingsmotor, alleen komt er uit de uitlaat geen CO2 of andere schadelijke stoffen, maar gewoon lucht. Als deze luchtcapaciteit te kort schiet dan kan de energieafgifte van deze lucht worden vergroot door deze te verhitten met vuur. Een hybride met slechts ??n motor voor drie smaken energie. Onderhoudsinterval: 50.000 km. Verwachtte levensduur: 20 tot 30 jaar. Prijs: ? 9.500

Het consortium van Guy N?gre is er dus in geslaagd om de ontwikkeling en de productie van deze revolutionaire auto geheel vorm te geven zonder zich te onderwerpen aan druk van de grote industrie. Het enige waar niets tegen valt uit te vinden is regelgeving. In de commissie die de goedkeuring moet afgeven is de huidige auto-industrie goed vertegenwoordigd. Het spreekt voor zich dat deze bedreigende auto op zeer gemotiveerd bezwaar kan rekenen zodat goedkeuring nog wel even op zich kan laten wachten.

Dichtstbijzijnde concrete plannen zijn in handen van de Belg Jan Peetermans. ‘De motor op lucht is natuurlijk fantastisch, maar dat is niet het enige revolutionaire aan de MDI’, zeg Wommelgemnaar Jan Peetermans. Peetermans heeft de licentie voor Belgi? op zak en wil de wagens op de Belgische markt brengen. ‘Heel het productieconcept is gebaseerd op de luchtvaartindustrie. Zo werken we niet met staal, maar met polyester en aluminium. De wagen voldoet aan alle veiligheidsvereisten.’ De productie van de MDI gebeurt in elk land waar hij te koop is. Peetermans wil minstens ??n en waarschijnlijks zelfs twee fabrieken bouwen om de MDI in Belgi? te produceren. Daar moeten jaarlijks zo’n 7.500 stuks van de band rollen. ‘Dat we lokaal produceren, scheelt natuurlijk gigantisch in transportkosten. We vermijden zo ook de invoerrechten, die flink kunnen oplopen.’ Het prijsvoordeel wil Peetermans zo veel mogelijk aan zijn klanten doorspelen. ‘Het goedkoopste model willen we voor minder dan 4.000 euro verkopen. En dat voor een volwaardige auto.’ Peeters uitgebreid aan het woord over de eco-auto situatie in Belgi?.

U vraagt zich misschien af waarom u nog niet op de hoogte was van deze ontwikkeling. Of u denkt misschien zelfs dat dit verhaal daarom misschien wel gebakken lucht is. Dit valt eenvoudig uit te leggen. Het Franse bedrijf MDI wordt gek van de overweldigende belangstelling. Meer dan honderdduizend opties zijn al verkocht. Tegen de tijd dat al deze auto?s eindelijk zijn afgeleverd zal hun verschijning zonder twijfel genoeg aandacht krijgen van media en publiek om ook u te bereiken. Eerdere publicaties hebben naast positieve belangstelling ook veel scepsis geoogst. Doorgaan met publiceren voordat werkelijk kan worden geleverd zou die scepsis alleen maar aanwakkeren. Zelfs de offici?le website wordt nog nauwelijks bijgewerkt.

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

Trefwoorden: , , , , , , , , , , , , , , , ,

Niet gevonden?

Bad of douche?

Resultaten

Laden ... Laden ...

Archief

Categorieën

Krimineel

kri•mi•neel 1 (de ~ (m.), -nelen)
1 misdadiger
kri•mi•neel 2 (bn.)
1 strafrechtelijk
2 misdadig 3 [inf.]
geweldig, buitengewoon, fantastisch
kri•mi•neel 1 (de ~ (m.), -nelen) 1 misdadiger kri•mi•neel 2 (bn.) 1 strafrechtelijk 2 misdadig 3 [inf.] geweldig, buitengewoon, fantastisch

Sponsor

 

Gehost door

TransIP